MUSEON HISTORIA

Vaasan auto- ja moottorimuseo avasi ovensa vuonna 1981. Museossa on moottoreita ja autoja aina 1900-luvun alusta nykypäiviin. Museossa esitellään liikenne- ja  ajoneuvohistoriaa entisöityjen autojen sekä muiden ajoneuvojen avuilla. Näistä esimerkkinä mainittakoon vuodelta 1909 peräisin oleva hevosvetoinen ambulanssi. Näytteillä on myös useita paloautoja sekä muuta palokalustoa.

Eikä pidä unohtaa polkupyörän kehityskaarta, johon museon runsas polkupöyräkokoelma antaa mahdollisuuden tutustua. Museon kokoelmissa on lisäksi mäkiautoja, lumikelkkoja, moottoripyöriä ja mopoja.

Ensimmäinen kerros

Das Auto

Saksalaisia taidonnäytteitä vuosikymmenten varrelta! Vaasan automuseon ensimmäisessä kerroksessa pääset tutustumaan saksalaisiin autoihin aina klassikoista ja erikoismalleihin asti – joukosta löydät urheilullisia ja upeita Porscheja, sekä tottakai useita erilaisia kuplia. Tervetuloa näyttävälle aikamatkalle saksalaisen autoteollisuuden pariin!

Toinen kerros

Toisen kerroksen näyttelyssä on esillä urheilullisia autoja sekä historiallisia kanttiautoja. Urheiluautoja esittelevän näyttelyn helmiä ovat mm. harvinainen Lancia Fulvia Zagato, Pyhimys-Volvoksikin kutsuttu Volvo 1800s sekä Triumph Spitfire. Näyttelyssä on esillä myös rata- ja kilpa-autoja; Formula-autot, Legends, BMW 2002 ja Volvo Amazon vievät sinut aikamatkalle entisaikojen autourheilutapahtumiin.

Kolmas kerros

Wickströmin Moottoritehdas ja Olympia-moottoreita valmistanut Suomen Moottoritehdas olivat Vaasan tunnetuimmat moottorivalmistajat, mutta näiden lisäksi kaupungissa toimi toistakymmentä pienempää moottorienvalmistajaa.

Lisäksi kerroksesta löytyy vanha kauppa, kampaamo, entisajan asunto, autokorjaamo ja rengaspaja.

Museon suuriin harvinaisuuksiin kuuluu purjelentokone Fauvel AV 36 C 1, joka on valmistettu 1958 Länsi-Saksassa. Kone tunnetaan nimellä ”lentävä siipi”. Siiven pituus on noin 12 metriä. Pohjoismaissa on tiettävästi vain kaksi tällaista konetta.

Museon erikoisimpiin näyttelyesineisiin kuuluvat ranskalainen Hispano-Suiza V8 lentokoneen moottori, joka on vuodelta 1923 sekä DC-3-matkustajakoneen moottori ja potkuri vuodelta 1942.

Konepäivä järjestetään syksyisin; se tarjoaa jokaiselle jotakin – ei vain autoista kiinnostuneille.